Cały czas chorujesz? I jesteś zmęczona?

Kończysz jedną pracę i zaczynasz druga? Jedziesz na wakacje z komputerem bo trzeba odpisać na maile? Nawet jak idziesz na rower w sobotę to z telefonem bo w przerwie odpiszesz. Cały czas planujesz a Twoja głowa nigdy nie ma spokoju, aż dochodzisz do momentu że ciężko Ci zasnąć.

⚠️ Stres długotrwały (chroniczny) negatywnie wpływa na układ odpornościowy.

👨‍🏫 Układ odpornościowy jest powiązany z układem nerwowym. Koło fajnie się zamyka. Komórki układu odpornościowego mają swoje receptory dla hormonów i neuroprzekaźników uwalnianych w stresie, a komórki układu nerwowego mają receptory dla cytokin prozapalnych wydzielanych przez układ odpornościowy.

1️⃣ Krótko trwały stres jest czymś naturalnym natomiast przewlekły doprowadza do destrukcji układu odpornościowego.

2️⃣ Spada aktywność komórek NK – natural killers i to sprzyja np. rozwojowi nowotworów, białe krwinki gorzej pracują i tracą swoją zdolność do wytwarzania substancji przeciwzapalnych, spada zdolność fagocytozy – spadek zdolności niszczenia(zjadania) patogenów przez makrofagi i neutrofile.

🙋‍♂️ Rada od Burtansports:

Odpowiednie żywienie i suplementacja pomogą, ale jeżeli będzie stres chroniczny to i tak w perspektywie czasu zniszczysz układ odpornościowy. W wolnym czasie idź na spacer bez telefonu, na wakacje nie bierz laptopa, będąc na łące obserwuj naturę a nie wyświetlacz. Fajnym rozwiązaniem jest również medytacja, po 7 dniach naprawdę czuć różnicę.