Efekt jojo

efekt jojo

Halo! leżycie dzisiaj na kocyku i się wam nudzi ?
zapraszam do lektury:
„EFEKT JO-JO/OTYŁOŚĆ NAWRACAJĄCA”

Dlaczego tak wiele osób, którym na diecie uda się schudnąć, prędzej czy później wraca do masy właściwej ?. Chudną różnie od 2,5 do 30kg i więcej, ale potem najczęściej je odzyskują. Zazwyczaj odzyskane kilogramy są nadwyżką w stosunku do wagi początkowej.  Podczas każdej kolejnej próby „dieta-efekt jojo” proporcja tkanki tłuszczowej rośnie, wzrasta ryzyko wystąpienia zaburzeń metabolicznych.
Dlaczego tak się dzieje? Czy nasz organizm w jakiś sposób pamięta otyłość ? i chce wrócić do poprzedniego stanu?. Tylko gdzie ta skłonność albo pamięć miałaby się znajdować ? W jakiś sposób może za to odpowiadać aktywność genów. Możliwe że zmiany immunologiczne lub fizjologiczne, które nastąpiły gdy ktoś był otyły, nie wracają po utracie masy do stanu sprzed otyłości.

Naukowcy podczas badań doszli do wniosku że być może ta pamięć jest przechowywana w mikrobiomie. Jak wiadomo mikrobiom znacznie się zmienia u ludzi którzy tyją i stają się otyli. Zmiany te mogą prowadzić do zaburzeń metabolicznych, (mikrobiom osób otyłych zaczyna pobierać więcej energii z tego samego jedzenia.
A jeśli jest tak że mikrobiom, który zmienił się w okresie otyłości danej osoby, nie wraca do swojej konfiguracji sprzed jej przytycia po tym, jak ponownie staraci masę ? Co, jeśli ciało staje się szczupłe, ale mikrobiom pozostaje w swoim trybie otyłości, a co za tym idzie utrudnia szczupłej osobie utrzymanie masy ?. Takie zachowanie organizmu skłoniło naukowców do przeprowadzenia badań mad efektem jojo z udziałem myszy.
Najpierw dano myszą dietę wysokokaloryczną aby stały się otyłe. Następnie dano im dietę  mniej kaloryczną i były na niej aż do osiągnięcia sukcesu (tzn. do momentu, gdy ich masa wróciła do poziomu myszy w tym samym wieku i tej samej płci, które dodatkowo nigdy nie były otyłe). Następnie przestawiono obie grupy myszy na dietę wysokokaloryczna, po to aby sprowokować przybranie na masie myszy, które uprzednio schudły i u tych które otyłe nigdy nie były. W rezultacie, grupa myszy z przeszłością otyłości, po której nastąpiło przymusowe odchudzanie, przytyła bardziej niż grupa kontrolna myszy, które nigdy nie były otyłe, obie jadły to samo. Następnie powtórzono raz jeszcze eksperyment i wyniki przybierania na masie były jeszcze wyższe. Reasumując wygląda na to że każda seria tycia finalnie skutkuje wyższa masą niż poprzednia. Aby jeszcze dokładniej sprawdzić gdzie i w jaki sposób myszy zakodowały pamięć dokonano badań w obrębie parametrów takich jak: metabolizm glukozy, ilość tkanki tłuszczowej, wrażliwość na insulinę, funkcjonowania wątroby. Nie odnotowano żadnych znaczących różnic pomiędzy tymi dwoma grupami myszy, uwaga poza obszarem ich mikrobiomów. Stanowi to poparcie teorii naukowców że pamięć otyłości przechowywana jest przez mikrobiom. Mikrobiomy otyłych myszy pobierają z jedzenia więcej kalorii niż mikrobiomy szczupłych, uważa się że jest to powód, dla którego mikrobiomy myszy doświadczających efektu jojo, pamiętały otyłość poprzez zachowanie skłonności do pobierania więcej kalorii z pożywienia.

Naukowcy podjęli się próby zbadania mikrobiomu myszy szczupłych i otyłych. Zauważyli znaczącą różnicę w poziomie flawonoidów (szczególnie apigeniny i naringeniny). Myszy doświadczające efektu jojo miały ich dużo mniej niż myszy szczupłe. Flawonoidy pomagają komórką tłuszczowym w spalaniu większej liczby kalorii. Flawonoidy to substancje chemiczne znajdujące się w warzywach, owocach jagodowych, owocach rosnących na drzewach, orzechach fasoli i przyprawach. Naukowcy dali hipotezę ze niski poziom flawonoidów w takcie cyklu zmiany masy, może przyczyniać się do skłonności wcześniej otyłych myszy do pobierania większej ilości kalorii z jedzenia niż ma to u myszy szczupłych.
Pozytywne działanie nie zostało jeszcze potwierdzone u ludzi. Choć badania na myszach mogą to sugerować to nie udowadniają, że ludzie tak samo zareagują na flawonoidy. Z drugiej strony chyba nikomu nie zaszkodzi w takcie odchudzania i po nim spożywanie bogatych w flawonoidy warzyw: rumianek, pomarańcze, grejpfruty, cebula, seler, pietruszka, migdały, pistacje, czerwone wino.

Na chwilę obecną są prowadzone badania z udziałem ludzi używających postbiotyki.