Kwasy omega

waga

Kwasy Omega 3 dobre, Omega 6 złe ? Nie, liczy się RÓWNOWAGA, zapraszam do czytania.

Źródła Omega 3 – podaje tylko parę przykładów : sardynka, makrela, łosoś, olej lniany, konopie, orzechy włoskie, zielonoliściaste warzywa, nasiona porzeczki czarnej, różne przetwory mięsne.
Źródła Omega 6 – podaje tylko parę przykładów : nasiona rzepaku, słonecznika, lnu, dyni, sezamu, winogron, niektóre orzechy, mięso i jego przetwory.
Niezbędne kwasy tłuszczowe, linolowy (Omega 6 ) i alfa linolenowy (Omega 3) są prekursorami prostaglandyn (PGE).

Prostaglandyny do substancje podobne do hormonów, bardzo mocno wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu: regulują ciśnienie tętnicze i krzepliwość krwi, ograniczają procesy zapalne, regulują funkcjonowanie czynników antyzapalnych, syntezę cholesterolu, to tylko niektóre z ich ważnych funkcji.
Zgrupowano je w trzy klasy.
Klasa 1 i 2 jest syntetyzowana z kwasów tłuszczowych Omega 6, z dużym udziałem kwasu linolowego.
Klasa 3 jest syntetyzowana z kwasów tłuszczowych Omega 3, z największym udziałem kwasu alfa-linolenowego.

Każda z grup pełni inne funkcję w organizmie.
Prostaglandyny PGE 1
Zapobiegają zlepianiu się płytek krwi – zmniejszają ryzyko pojawienia się zawału, udaru.
Rozluźniają naczynia krwionośne – dzięki czemu poprawiają krążenie oraz obniżają ciśnienie tętnicze.
Zwiększają efektywność systemu immunologicznego, poprawiają działanie limfocytów T.
Hamują syntezę cholesterolu i rozwój procesów zapalnych.

Prostaglandyny PGE 2
Pełnią funkcje całkowicie odwrotne do PGE 1.
Pozytywnie wpływają na agregację płytek krwi.
Zwężają naczynia krwionośne, podwyższając ciśnienie tętnicze krwi.
Mogą wpłynąć negatywnie na mineralizację kości i przyśpieszyć rozwój osteoporozy.
Rozwijają procesy zapalne.

Prostaglandyny PGE 3
Pełnią funkcję podobna do PGE 1.
Bardzo mocno hamują zlepianie się płytek krwi.
Zmniejszają procesy zapalne oraz syntezę cholesterolu.
Rozszerzają naczynia krwionośne.
PGE 3 są dużo bardziej efektywne w pełnieniu swoich funkcji niż PGE 1 i PGE 2.

Organizm funkcjonuje dzięki działaniu sił przeciwstawnych. Nie ma prostaglandyn dobrych i złych, prostaglandyny współdziałają ze sobą aby zachować odpowiednią równowagę w naszym organizmie.
PGE 2 (OMEGA 6, niby te złe) są odpowiedzialne za procesy zapalne, lecz działanie to jest bardzo ważne dla mechanizmów obrony i naprawy tkanek. W reakcji na stres czujemy ich działanie na własnej skórze (krążenie krwi i ciśnienie tętnicze), co daje człowiekowi odpowiedni impuls do reakcji na stan zagrożenia.
PGE 1 występujące w nadmiarze przyczyniają się do występowania zaburzeń żołądkowo-jelitowych oraz migreny.
Dobry stan zdrowia zależy od równowagi między prostaglandynami. Współczesny styl odżywiania zaburza równowagę miedzy Omega 6 a Omega 3. Oblicza się że człowiek cywilizacji zachodniej spożywa 25-30x więcej Omega 6 niż Omega 3. Sytuacja taka ułatwia powstawanie procesów zapalnych, zwężenie naczyń krwionośnych, koagulację krwi. W konsekwencji mamy do czynienia z zawałem serca, miażdżycą i wieloma chorobami degeneracyjnymi. Jaki jest odpowiedni stosunek kwasów Omega do siebie ? niektóre źródła podają że 4:1, inne 3:1, można też spotkać polecany stosunek 2:1. Odpowiednie wartości zależą jednak od wielu czynników występujących w naszym organizmie oraz predyspozycji do dobrego jak i złego funkcjonowania naszego organizmu.

Jeśli ktoś chce bibliografie, to podeśle.
Żywienie i suplementacja od:
#BurtanSports